Det här med att jobba som Au Pair.

Jag fick en liten kommentar (det är nu jag låtsas att jag är storbloggare) om hur mitt schema ser ut och vad jag egentligen gör om dagarna. Jag vet inte, jag kanske inte har skrivit om det så tydligt tidigare. Men just min arbetssituation är ju den största anledningen till att jag inte förlänger. Jag älskar Avery, älskar att vara med henne. Men att jobba såhär i flera månader till hade inte gått.

Mitt schema ändras varje vecka. Jag har dock hyffsat regelbundna tider med en del ändringar. Men på ett ungefär så jobbar jag från 11:30-21:30 om dagarna. Det är 10 timmar, vilket är maxtiden vad en Au Pair får jobba på en dag. Så, generellt sett så brukar jag jobba 10 timmar, 4 dagar i veckan (oftast måndag-torsdag) och sen 5 timmar under Fredagen. Hur de 5 timmarna är lagda brukar däremot vara lite olika. Frågar jag kan jag oftast få justera dessa timmar själv då min värdpappa är väldigt flexibel med hans jobb. När Frida var här frågade jag tex om jag kunde få jobba under förmiddagen så att vi kunde ha eftermiddag + kvällen ledigt. Det gick finfint!

Jag är oftast ledig helger. Jobbar Lördag eller Söndag ibland, kanske 1 gång i månaden. Vissa månader blir det såklart mer och vissa månader jobbar jag inga helger alls. Jobbar jag helg får jag dock oftast ledigt någon dag mitt i veckan också. För som Au Pair får jag inte jobba mer än 45 timmar i veckan.

Så, vad gör jag när jag jobbar då? I mina arbetsuppgifter, förutom att ta hand om ungen, ingår detta:
Diskining av nappflaskor och alla tallrikar/skedar/muggar som Avery använder.
Städa Averys rum 1 gång/vecka.
Städa lekrummet 2 gånger/veckan.
Averys tvätt ca 2 gånger/veckan.
Plocka undan alla leksaker när dagen är slut.
Hålla koll på om blöjor, mat osv börjar ta slut. (Jag handlar dock aldrig något, utan säger till mina värdföräldrar om något börjar ta slut).
Dessa saker klämmer jag in lite när jag har tid/lust under veckan. Diskar dock varje dag lite då och då.

Avery är ju inte så stor, som ni vet. När jag börjar jobba brukar hon faktiskt sova middag. Hon sover två gånger under dagen, från ca 11:00-13:00 och sen från ca. 16:30-18:00. Sen går hon och lägger sig för natten kring 21:00. Det har dock inte alltid sett ut såhär. Hon är ju liten och växer och utvecklas hela tiden, men såhär är läget just nu.
När hon sover passar jag på att plocka undan leksaker, torka av barnstolen osv. Sen har jag tid för mig själv, jag läser, sitter vid facebook, skypar osv. Det är väldigt skönt, men kan bli lite långtråkigt ibland.

Under eftermiddagen när Avery är vaken leker vi i hennes lekrum, läser böcker, går promenader, går till lekparken, går och handlar (om jag behöver köpa något (till mig själv eller till henne)), sen äter vi lunch också. Och att äta lunch med en unge kan ta väldigt lång tid ska jag säga er...

Kvällarna är oftast väldigt lugna. Jag lagar mat till mig själv, vi leker lite till, myser i soffan, läser, hon äter middag och innan jag lägger henne för natten ger jag henne ibland ett bad.

Utöver detta matar jag oftast hundarna och håller koll på dem under dagen också. Behöver dock aldrig gå ut med dem i koppel om jag inte själv vill det.

Jag har ju, som ni ser, inte överdrivet mycket fritid under mina veckodagar. På morgonen brukar jag ta sovmorgon/gå ner på stan/äta frukost med någon vän/ta en promenad/fixa med saker. Och under kvällarna går jag ibland ut och fikar med någon. Ibland sover jag över hos någon eftersom jag börjar jobba så sent. Under helgerna får jag göra precis vad jag vill. Mina värdföräldrar bryr sig inte ett skvatt och jag älskar det. De vill ofta att jag hör av mig om jag är borta flera dagar i sträck, men lägger sig inte i vad jag gör.

Det var det, antar jag. Blev nog ett lite långt inlägg. Men jag gillar ju att skriva... :)

Kommentarer
Postat av: lina

Förstår att du inte orkar jobba så mer nu . Men är stolt att du klarat av ett helt år där borta. Kram syster

2012-01-22 @ 21:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0