"Jag själv har en rätt okej balans i mitt eget förhållande. Jag är bättre på det mesta, men hon är bra på det jag inte orkar bry mig om."

Jag brukar hålla dessa åsikter för mig själv och mest diskutera det med mina vänner. För detta är ju trotsallt en Au Pair-blogg och inget annat. Men ibland kliar det alldeles för mycket i fingrarna.

Det här alltså.

Måste jag säga att jag i princip vill spy? Existerar det alltså människor med dessa åsikter?

Jag citerar "Det här med att kvinnor generellt är sämre än män på det mesta och att det ju helt enkelt är så det är, men att det liksom inte är tillåtet att riktigt nämna det eftersom kvinnor givetvis inte vill att det ska vara så."

Alltså, det är ju självklart att kvinnor inte vill vara sämre än män. Vem fasiken vill vara sämre än någon annan, även inom könen, egentligen. Men sanningen är ju att kvinnor inte ens är sämre än män. Inte tusan är jag sämre än någon av mina killkompisar? Jo, jag är inte lika bra på att mecka med bilar och jag kan inte plocka isär en dator och sätta ihop den igen (så att den fungerar), men det är ju för att jag aldrig i hela mitt liv har gjort dessa saker. Övning ger färdighet, ni vet.

På vilket sätt skulle kvinnor vara sämre än män, undrar jag? Rent genetiskt alltså (och jo, jag vet att kvinnor inte kan bygga muskler lika lätt, att vi generellt är kortare till växten osv, men varför skulle det vara just sämre? (förutom i specifika situationer)). Att kvinnor däremot behandlas som om vi vore sämre är ju ren fakta. Men där kommer ju könsroller och barn in i bilden. Och det får bli ett annat inlägg, en annan dag, känner jag.

Det jag verkligen inte kan förstå är hur författaren till inlägget ens kan ha fru/flickvän och tre barn! "Själv har jag tre döttrar. Och nej, jag förklarar inte för dom att dom är sämre än killar." Alltså, det vore väl en ypperlig idé att säga till sina flickor; "Förresten, ni kommer alltid att bli behandlade lite sämre av samhället när ni växer upp." Suverän start i livet, liksom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0