Back to reality.

Det är så sjukt tråkigt när missförstånd sker. Ännu tråkigare när det får grova konsekvenser. Vi Au Pairer har det inte alltid lätt, ska ni veta. Om det blir en dispyt i familjen och inga bevis finns och det endast är vårt ord mot familjens, då vinner alltid familjen. För Cultural Care (och övriga organisationer) tjänar pengar på dem. Vilket jag helt kan förstå.

Nu har inte något hänt mig, tack och lov har jag en himla fin värdfamilj, så vi har hittills lyckats lösa alla missförstånd och konflikter. Nej, detta handlar om min fina vän Hannah. Imorgon åker hon nämligen hem till Australien. Tre månader innan hennes år är slut. Hennes famlj har nämligen kickat ut henne. Får de göra så? Jo, de får de. Fast sanningen är att hon lämnade dem först, egentligen. Hennes värdbarn var nämligen totalt okontrollerbart och mamman i familjen backade inte upp Hannah ett skit. Och med okontrollerbart menar jag inte att barnet var ohyffsat. Nej, Hannah har fått utstå fysiskt våld. Vilket absolut inte ska vara okej. Förra veckan fick hon nog. Om vi som Au Pairer väljer att lämna en familj har vi två val; att åka hem och därmed avbryta året (vilket leder till att man får betala sitt flyg hem själv), eller att gå in i rematch och leta efter en annan familj. Eftersom Hannah "bara" hade tre månader kvar av sitt år var hon redan inställd på att åka hem. Att hitta och flytta in i en ny familj är en jobbig process. Jag minns med skräck min matchningsperiod innan jag kom hit.

Hur som helst. Kommer sakna denna fina människa. Cultural Care har, vad jag förstått det som, varit bra mot henne och hjälpt henne igenom den senaste veckan.


Hannah och Aimee idag. Vi åt brunch och sedan gick de för att göra Pedikyr.


Kommentarer
Postat av: FRIDA.

Vad hemskt! Men himla fint att ni au pairer är ett vi.

2011-09-29 @ 10:18:23
Postat av: lina

håller med frida. skönt att ni au pairer är ett med varandra. det är fint. tråkigt och hemskt för din kompis. =(



kram systser skype snart

2011-09-29 @ 13:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0