happy hanukkah!

Idag börjar folk fira Hanukkah är i staterna. Judarna tänder alltså första ljuset på denna fina, googlade ljusstake (menorah) som ni kan se här nedanför. Firandet håller på i åtta dagar och varje dag tänds ett nytt ljus. Det är väldigt intressant det här med Hanukkah, vi får knappt se eller veta något alls om det i Sverige, men här i USA finns så många Judar att det nästan är en lika stor högtid som Jul.
Jag zappade förbi Disney Chanel imorse, och då var det någon reklam där en tecknad liten figur (den verkade rätt känd men jag har inte så bra koll) dansade omkring och sjöng om Hanukkah. Det skulle ju aldrig sändas på TV'n i Sverige, men här finns så många barn som inte firar Jul. Nu ikväll mötte jag upp Amanda i stan för att ta en sen fika i Old City. Påväg dit går vi förbi värsta folkvimlet och typ en vagn där en kille spelar skiiithög dunkadunkamusik. Efter lite tänkande och lyssnande på texten i låtarna (och tittandes på den stora ljusstaken) förstår vi att alla är där för att fira Hanukkah! Vi stannade ett tag men kände oss lite malplacerade så vi gick vidare och hamnade tillslut på Franklin Fountain för lite glassätande.

Annars tycker jag att Hanukkah verkar vara en sån härlig och mysig högtid! Men så kallas den också Festival of lights. Urmysigt så här i vintertider.



Kommentarer
Postat av: lina

gud vad du får se mycket där borta =)

lilla sverige och lilla Nyköping kommer inte räcka för dig när du kommer hem men vi hoppas du blir hemma en stund. Bella saknar dig hon skriker efter dig när jag blir arg =) skrutt ungen...

vi hörs senare.

2011-12-21 @ 07:10:52
URL: http://bellsansmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0