om jag har ett bmi mellan 18,5 och 25 ska jag tydligen vara helt normalviktig. Men betyder det att det fortfarande är hälsosamt att ligga på 24,9?

Jag har aldrig haft problem med min vikt. Som barn hade jag en väldigt slank figur och fick ofta höra saker som "Äter du något, Ellinor? Ta lite mera mat, du är ju så himla smal." Dessa ord var dock alltid jobbiga för mig att höra, jag åt nämligen som en häst när jag var liten. Hur mycket jag vägde var liksom inget jag brydde mig om, jag var smal av naturen. Tack och lov slutade folk upp med att vilja ge mig mer mat när jag blev tretton och fick ett par höfter och en rumpa. Prisa gud liksom. Under resten av mina tonårsår fortsatte jag dock med att ligga på en rätt stadig vikt som naturligtvis varierade med träning osv.

Tills nu. Ja, frågan jag vet att ni alla undrar ska nu besvaras. Ja, jag har gått upp i vikt här i USA. Att tillägga är att jag verkligen inte är den enda. Men, jag är inte onyttig här. Är snarare mer hälsosam för jag äter sjukt mycket sallad. Jag äter sällan skräpmat, har ätit på t.ex McDonalds en gång sen jag kom hit. Jag tränar flera gånger i veckan (vilket är mer än vad jag gjorde vissa perioder i Sverige), men ändå står vågen liksom inte still. I början funderade jag mycket över hur tusan amerikanare lyckas hålla vikten, för, hör och häpna, det finns faktiskt amerikanare som inte är överviktiga. 

Men vet ni. Det är inte USA. Det är Au Pairlivet. Sen är det ju självklart maten som finns här. Men, jag äter oregelbundet, det blir lätt så när ens schema inte är så strikt. Jag äter ute minst en gång, oftast två, varje vecka. Även om jag då inte äter snabbmat, utan på riktig restaurang så är maten ändå inte som om jag skulle laga den hemma. Lägg till lite fikor på det, gärna två-tre stycken. Och glöm inte bort det där kaffet på Starbucks som ibland blir varannan dag och ibland mer än en gång på en dag. Nu kanske ni tänker att "jag får väl bara sluta gå ut då". Men så enkelt är det ju inte. Dels är det himla trevligt och dels så är det såhär jag träffar mina kompisar. Vi träffas oftast inte hemma hos någon (man passar dock på när värdföräldrarna inte är hemma...) för vi bor hos någon annan. Att släpa hem ett antal kompisar varje dag är inte ritkigt acceptabelt/något man vill göra. 

Men, jag äter ju mat hemma också. Det är ju bättre mat, men vi får inte glömma att detta faktiskt är USA. Folk är livrädda för fett men socker, socker har de i allt. Gärna massor, också. Socker i bröd, socker på frukostflingor, socker i tomatsås, socker i youghurt osv. Ett himla bra exempel (som nu inte har något alls med hemlagad mat att göra, men ändå) är Coka Cola. Colan här innehåller nämligen mer socker än den i Sverige. Eller, jag antar att den gör det för sötare smakar den. Diet Coke här smakar ungefär som vanliga Colan i Sverige. 

Jag vet inte, men jag funderar på om amerikanarna själv misstänker varför de är så extremt överviktiga? För vid det här laget måste de väl ändå ha upptäckt att det inte är fettets fel, för de har både fettfri glass, fettfri mjölk, fettfri grädde (jo det är sant) och det som tar priset; fettfri matolja. De tar bort fettet och tillsätter lite socker, för då smakar det ju fortfarande gott. 

Hur som helst. Au Pairlivet ökar min siffra på vågen. Så ni behöver inte undra mera. Japp, jag kan fortfarande ha alla kläder jag kom hit med. Och nej, jag stirrar mig inte blind på vågen. Första gången jag vägde mig var av nyfikenhet efter att jag varit här två-tre månader. Och jag kan inte se att jag gått upp. Men jag känner det. Men inte är jag olyckligare för det, för jag vet att jag är hälsosam. 

Min självkänsla och mitt självförtroende är alldeles för bra för att några siffror på en våg ska få mig att må dåligt. 





Kommentarer
Postat av: Anonym

sjukt bra inlägg...kunde inte sagt det bättre själv..( i mitt fall är det nog lite tvärtom dock, att jag förlorat lite vikt pga rädsla att bli större)...men det du skrivt är sjukt sant!!

2011-08-05 @ 00:59:04
URL: http://josefinsdiary.webblogg.se/
Postat av: julia

vilken härlig bild, och bra skrivet!!

2011-08-09 @ 21:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0